עזבנו את הדירה בלס ונסענו לכיוון העיירה אינסה AINSA, מרחק שעתיים נסיעה מלס.

בדרך עצרנו לקפה ומאפה במסעדה נחמדה באתר קמפינג.

אינסה מחולקת לשניים: החלק התחתון, שאותנו פחות עניין, כולל חנויות מסעדות וברים. החלק העליון, היפה והמעניין של העיר נמצא על הגבעה למעלה – זוהי העיר העתיקה.

חנינו בחניון הנמצא בכניסה לעיר העתיקה ונכנסנו פנימה. החלק הראשון הוא שרידי מבצר, ממנו נותרה רק החומה החיצונית. עליו על החומה לתצפית על האזור.

בסמוך פועל מוזיאון לחיות הבר של הפירינאים, אך הוא בדיוק נסגר להפסקת הסייסטה.

בעיר העתיקה טיילנו בין הסמטאות הצרות ומלאות האופי ועצרנו לכוס יין וטאפאס במסעדה בשם Del Portal.

המשכנו לטייל בעיר העתיקה וגילינו שלט המספר על העבר היהודי של האזור ועל 8000 היהודים שהתגוררו בו ונרצחו ע"י הנאצים ימח שמם.

עזבנו את אינסה והתחלנו בנסיעה לכפר Sarvise  אל הדירה שלנו לשלושת הימים הבאים במלון הכפרי בשם Casa Martin Ordesa

המלון מאד יפה ומאד מומלץ – הזמנו דירה גדולה ומרוווחת, מוקפת גינות ירוקות ומשקיפה לנוף פסטורלי.

במרחק הליכה מהדירה נמצאת חוות סוסים – יצאנו לטיול סוסים קצר בין הערביים. מדובר בטיול רגוע בשבילי האזור, המתאים גם לילדים קטנים, כך שאפילו אלונה בת ה-6 יכלה להשתתף ונהנתה מאד מהחוויה. מחיר:15 יורו לאדם לטיול בן שעה.

בדרך אכלנו ברוסניקה ומצאנו נחש צפע

בערב נסענו לעיירה סמוכה Broto , בה אחרי טיול קצר בעיירה וקצת קניות, אכלנו במסעדת pizzeria la tea.

את הפיצות ואת שאר המאפים מכינים בצורה ידנית בתנור מול עיני הסועדים. הזמנו פיצה מרגריטה מצויינת שנזללה במהירות ע"י הילדים, טוסט טונה ונאגטס טעימים, יחד עם קנקן סנגריה גדול.

סהכ שלושים יורו לארוחה המוצלחת.

למחרת, היום העשירי לטיול, התחלנו בטיול בפארק הלאומי בשמורת אורדסה Ordesa.

בעונת השיא העמוסה בתיירים, חונים בחניית מרכז המבקרים ומשם נוסעים באוטובוס עד הכניסה לשמורה. הגענו בעונה פחות מתויירת, בה ניתן להגיע עם הרכב עד לכניסה לשמורה.

בשמורה יש מספר מסלולים באורכים שונים. אנו בחרנו במסלול מעגלי האורך כשעתיים וחצי בסה"כ ובו תצפית על 3 מפלים יש יציאה לשלושת המפלים Cascada Cascadas El Estrecho La Cueva

חנינו בחניה בתחילת המסלול והתחלנו ללכת במסלול המסודר והקל להליכה. התחנה הראשונה הייתה גשרון שמצידו סלעים שביניהן בריכות מים קטנות טבעיות שבקיץ בטוח שכיף לשכשך בהן. הילדים דילגו בין הבריכות וטבלו ידיים במים הקרירים.

המסלול למפלים וחזרה נוח ומסודר ומתאים לכל המשפחה.

השמורה עצמה מוקפת בצוקים נישאים מרשימים וגבוהים. המפלים עצמם נחמדים אבל לא מעבר לזה.

בהמשך אב המשפחה החליט לעשות אומגה בכפר Hoz de jaca. בספרד מכונה האומגה בשם tirrolina.

סרטון: https://youtu.be/y2Y-HWJAdEE

זוהי אומגה ארוכה, בת כ-1000 מטר לערך, כשבשיא מגיעים למהירות ריחוף של 90 קמ"ש, הכל מעל עמק יפה בין הרים- אחת החוויות היותר טובות של הטיול המומלצת בחום. מחיר האומגה: 18 יורו.

אנחנו המתנו לקופץ האמיץ בתצפית Mirador de hoz jacan המשקיפה על העמק היפה.

בדרך חזרה למלון, נתקלנו במחזה שחשבנו מתאים יותר להודו מאשר לספרד: באמצע הכביש הולך לו עדר פרות גדול, ממש ליד המכוניות שעוצרות כמובן. התהלוכה הבלתי שגרתית נמשכה כעשר דקות עד שהעדר חלף על פנינו ויכולנו להמשיך בנסיעה.

למחרת, ביום ה-11 לטיול יצאנו מSARVISE ובנסיעה של 30 דקות הגענו לכניסה Canon de Anisclo – מסלול מעניין ומעגלי בן שעה וחצי לערך, הכולל טיול בערוץ נחל, בריכות טבעיות קטנות שאולי בקיץ ניתן לשכשך בהם ומנזר עתיק.

בהמשך הגענו למנזר העתיק San urbez Ansiclo שהוקם בשנת 702 וחצוב בתוך הסלע. ממה שהבנו במנזר זה התגורר הכומר האזורי, שחי שם עד גיל 100.

סיימנו את המסלול וחזרנו לחניון. בדרך חזרה למלון עצרנו להפסקה בקפיטריה בכפר הקטנטן Huesca Fanlo . הייחוד של הקפיטריה אינו האוכל אלא הנוף הנשקף ממנה.

הזמנו סנדויצים עם גבינת עיזים ושמן זית המוגשים בבגט, שתינו בירה, הילדים זללו ובסך הכל היינו מרוצים מהחיים….