טיול בסרביה עם המשפחה? מה יש לעשות שם עם ילדים? כשתכננו את הטיול המשפחתי שלנו לבולגריה התלבטנו איזו מדינה נוספת לכלול בטיול. ההתלבטות הייתה בין סרביה, מקדוניה או צפון יוון, שהשאלה המרכזיית הייתה מה יש למדינות אלו להציע להרכב משפחתי כמו שלנו:)

צפון יוון ומקדוניה ידועות בזכות הנופים ומסלולי הטיול בטבע. על סרביה כמעט ולא מצאנו מידע בשום מקום, למעט מידע רב על עיר הבירה בלגרד, אותה בכל מקרה לא תכננו להוסיף למסלול, כי מניסיון קודם למדנו שערים גדולות וילדים קטנים זה לא שילוב מוצלח במיוחד.

מכיוון שבבולגריה עשינו מספיק מסלולי טיולים (על האחרון אפשר לקרוא כאן), הפור נפל על סרביה, מה שבדיעבד התברר כהחלטה נכונה – שילוב של חופשה עירונית עם טיולים בטבע.

עזבנו את הדירה בספרבה בניה שבבולגריה, לכיוון היעד הבא שלנו – סרביה !

למרות שהיה כבר אמצע ספטמבר, הטמפרטורה התקרבה ל-30 מעלות! לאחר כשעה עצרנו לקניות בסניף קאופלנד בפרברי סופיה. שעה נוספת של נסיעה ואנחנו במעבר הגבול עם סרביה שם המתנו כחצי שעה לבדיקת הדרכונים בצד הבולגרי. בצד הסרבי עם בדיחות וסיפורים של הבודקת, המעבר ארך דקות ספורות בלבד וברוכים הבאים לסרביה!

בסמוך לגבול עשינו טעות של טירונים והמרנו 100 יורו לדינר סרבי בשער גרוע. למה טעות? כי אין בעיה למצוא בסרביה סניפים להמרת כספים שעובדים עד לשעות מאוחרות ואפשר להחליף כספים בשער טוב בהרבה.

אחרי שכבר התרגלנו לעשות חישובים בלב בולגרי, ששווה 2.25 ש"ח בערך,קצת הסתבכנו עם הדינר הסרבי, כששקל אחד שווה 27 דינר בערך…לכו תעשו חישובים עם כזה שער….

היעד הראשון שלהו היה העיירה Dimitrovgrad ,עשר דקות מהגבול עם בולגריה.

הערה לגבי חניה בערים ובעיירות בסרביה:  ניתן לחנות עם ישומון סלולרי מקומי (בדומה לפנגו בארץ), איתו לא ממש הסתדרנו, או "לרוץ למיליון" בחיפוש חנות או קיוסק המוכרים כרטיסי חניה מנייר. גייסתי את הידע בשפות הסלביות והתחלתי מרוץ ברחבי העיירה אחרי חיפוש חנות כזו. אחרי ביקור במספר חנויות, איש נחמד כיוון אותי למלון בלקן (מלון קטן של שני כוכבים) שם סוף סוף קניתי שני כרטיסי חניה (לקח לפקידה יותר זמן לרשום את הכרטיסים מפקידה במעבר גבול..

על "חוויות" חניה נוספות בהמשך..

הסתובבנו קצת ברחוב הראשי בעיירה, המרנו כסף לאלפי דינרים סרביים – רוב המחירים במאות או אלפי דינרים ודי מסובך לחשב.

בעיקרון, רמת המחירים בסרביה די דומה לבולגריה- המזון, המסעדות והלינה זולים, אך ביגוד, הנעלה ומותגים במחירים המזכירים את ישראל.

קנינו יוגורטים וגבינות טעימות בחנות המחלבה המקומית הידועה Stara planina  במחירים ממש זולים

הבטן התחילה לקרקר ועצרנו במסעדה במלון בו רכשנו כרטיסי חניה מוקדם יותר,  מסעדת Balkan ברחוב בלקנסקה 18

המלצר החביב (בסרביה רוב המלצרים גברים) הוביל אותנו לשולחן שעליו מפות סאטן.

הזמנו מרקי עוף וטלה – הגיעו שני סירי מרק גדולים, המספיקים לגדוד וכל זה בחמישה שקלים לסיר!

הפיצה כבר הייתה פחות מוצלחת והגבינה בה חמוצה

חזה העוף היה מעולה, כמו גם סלט כרוב עם ירקות טרי ומרענן

הארוחה כולל שתיה עלתה לנו כ17 אלף דינר כ70 שקלים – בהחלט טעים וכדאי!

היעד הבא היה הדירה שהזמנו בכפר  prosek , הסמוך לעיר הגדולה ניש NIS  אותה הזמנו באתר Airbnb  לילה בדירה עלה 170 ש"ח בלבד, כך שלא היו לנו ציפיות מיוחדות.

ההתרשמות הראשונית הייתה שהכבישים בסרביה טובים יותר מאלו מבולגריה ונתקלנו בדי הרבה עבודות לשיפוץ כבישים. הכביש לפרוסק עובר באזור סלעי המזכיר את אזור לוע השטן בבולגריה

כשהגענו לפרוסק קצת התקשנו לאתר את הבית, אך בסוף הסתדרנו.

בבית כבר המתין לנו אביו של אלכסנדר, בעל הבית, שמתגורר בה באופן שוטף, אך לרגל הגעתנו חזר ללילה אחד לגור עם אמו (מסכן…).  הבית גדול ונחמד, אמנם לא משופץ או מושקע במיוחד, אך כאמור לאור המחיר לא היו לנו ציפיות, ומתאים למשפחות גדולות. אביו של אלכסנדר מאוד נחמד והשאיר לנו לטעום משקה רקיה ודבש טובים מאד שהוא מכין בעצמו. אחרי שהתמקמנו בדירה, נסענו לקראת ערב לעיר ניש.

בפאתי ניש עצרנו בסניף מקדונלדס בכתובת BULEVAR MEDIANA 21 . זהו אחד הסניפים המושקעים שראינו עד היום: עובדים דוברי אנגלית רהוטה עזרו לבצע הזמנה והביאו את הזמנה תוך דקות ספורות לשולחן וגם סיפקו משחקים לילדים בזמן ההמתנה.. 3 מנות ילדים עלו לנו כ1400 דינר

בנוסף קבלנו גם קופונים לאייס קפה 2 ב200 דינר – בלי כסף! ממליצים בחום!

סניף המקדונלדס נמצא בקניון פתוח. קנינו ברשת המותגים המקומית בסרביה LC WAIKIKI בגדים לכל המשפחה במחירים סבירים, אך לא ממש זולים..

המשכנו למרכז העיר ניש.

ועכשיו לסיפור על חניה בערים הגדולות בסרביה

מסתבר שבסרביה ניתן לחנות באמצעות אפליקציית חניה בלבד ולא ניתן לרכוש כרטיסי חניה בשום מקום אולי בחניה שנמצאת בצמוד לבתי מלון..אחרי ששלחתי פרטים של הרכב במסרון חשבתי ששלמנו על החניה והלכנו בשקט לדרכנו, מה עוד השעה הייתה 19:30 והחניה בתשלום הייתה עד 21:00. כאשר חזרנו גילינו דוח חניה על 900 דינר (רק 35 שקלים למזלנו), אותו ניתן לשלם בבנק, בדואר או באינטרנט. מכיוון שהאתר בסרבית, השארנו לבעל הבית בפרוסק 900 דינר והוא שילם עבורנו. לסיכום, יצאנו יחסית בזול מהסיפור.

הערב כבר ירד והסתובבנו במרכז ניש. עברנו  בכיכר ליד האנדרטה  Monument to the Liberators of Nis (הבנתי שנבנתה לציון שחרור העיר מהשלטון התורכי), במבצר Nis Fortress המוביל לפארק יפה לצערנו חשוך בערב..

המשכנו לשדרת החנויות ובתי קפה ועשינו קניות בקניון (בכיכר KING MILAN)

הילדים התפנקו עם תירס חם ומתוק

בדרך חזרה לרכב בצמוד לכיכר המרכזית גילינו בית כנסת ובצמוד אליו..מסגד:)

כשחזרנו כאמור מצאנו דוח על חלון רכבנו..

לסיכום, לא התרשמנו באופן מיוחד מהעיר

למחרת נסענו חמש דקות לכיוון הפארק Nature park Sicevachka Klisura

אין שם מסלול מיוחד חוץ מעליה על ההר לצורך צילום, מערה קטנה ואזור פיקניק די מלוכלך ולא מטופח בסמוך לנחל . בהחלט עצירה מיותרת..

היעד הבא היה העיר kraguyuvac . בדרך עצרנו בפארק המים Aqua park Jagodina הנמצא בעיירת הספא  Jagodina

לצערינו הפארק היה סגור בגלל שנגמרה העונה (מסתבר שרוב פארקי המים בסרביה נסגרים בתחילת ספטמבר), למעט הבריכה האולימפית שנותרה פתוחה. עלות הכניסה לפארק 1200 דינר לכל המשפחה. מחיר ממש נחמד , אם הפארק פועל…

הפארק עצמו לא מושקע במיוחד, לא מוצל, עם שירותי בול פגיעה ותאי מלתחות מאולתרים, שדורשים שיפוץ ושדרוג רציני..

אחרי אחרי משא ומתן בשלוש שפות שונות בהן שיגעתי  את עובדי המקום, החליטו לפתוח עבורנו באופן חריג מגלשה גדולה

התגלשנו אל המים הקרים והילדים שיחקו גם בבריכת פעוטות  עם מגלשות קטנות יותר..

בדרך לפארק נסענו על כביש האגרה A1 , גם שם הייתה לנו חוויה לא נעימה: מסתבר שבכניסה לכביש צריך למשוך כרטיס מהמכונה, אך העובדת בדלפק לא טרחה לעדכן אותנו בכך. ביציאה מהכביש שלמנו את המחיר המקסימלי 1100 דינר (עשרה יורו) במקום כמה מאות דינרים בלבד- לא נעים אבל לא נורא- אני משערת שעל טעות כזו במדינה מערב אירופאית היינו משלמים הרבה יותר.

לארוחת צהריים הגענו למסעדה Etno restoran Konak  בעיירה Jagodina יגודינה  . זוהי מסעדה יפייפיה מעוצבת בסגנון סרבי אתני עם נוף מהמם ליגודינה כולה

התיישבנו בפנים והזמנו מהתפריט. שימו לב : משקאות קלים יקרים מאוד במסעדות בסרביה ויכולים לעלות כמו מנה ראשונה או אפילו עיקרית. גם במקרה שלנו המשקאות הקלים עלו יותר מכל המנות שהזמנו

הזמנו מרקים טעימים : מרק טלה, מרק הבית לחם תירס, שני סלטים עם כרוב, ציפס לילדים ומנת חתונה עם כרוב שלא אכלנו בגלל שהגיעה עם חזיר

כל זה עלה כ1000 דינר (בנוסף, 5 משקאות הקלים עלו עוד 1200 דינר). מעצבן אבל מחיר המשקאות לא הופיע בתפריט ולא שאלנו כי חשבנו כמה הם כבר יכולים לעלות..

לסיכום מסעדה נחמדה רק היה מאכזב לשלם חשבון כפול מאתמול על פחות אוכל..תבדקו לפני שאתם מזמינים..

העיר קרגוייבץ Kragujevac פגשה אותנו עם מזג האוויר חמים במיוחד וכבר ברמזור הראשון התנפלו על חלון הרכב שני צעירים וניקו אותו ולמרות שביקשנו  מהם במפורש שלא לנקות. ברוב חוצפתם עוד דרשו כסף. רק איום שנתקשר למשטרה עבד והם עזבו אותנו.

הזמנו דירה דרך אתר בוקינג Lux Place Apartmani  בחוב Branka Radicevica 10

הדירה הייתה ממוקמת במרכז העיניינים של העיר קרגוייבץ מתחת לפאב מגניב המציע ארוחות בוקר במחיר של שני יורו בלבד

נחזור אליו בהמשך..

הדירה הייתה ממש כייפית, מעוצבת בסטנדרטים חדשניים עם מרפסות יפות מטבח מאובזר וטלביזיות מתקדמות. היה לנו כיף להעביר שם שני יומיים, אחד מבם יום הכיפורים.

אחרי שהתמקמנו בדירה, יצאנו להכיר את העיר

מדובר בעיר מודרנית ומתקדמת, שהצעירים בה יודעים אנגלית מצויינת, עם מגוון חנויות נחמדות דוכני גלידה דוכני פופקורן טעים לילדים ב40 דינר.

התחלנו את ההכרות עם העיר מביקור בדוכן גלידה טעימה ואחרי זה שתינו קפה במאפיה מגניבה

ועם מכוניות ממונעות בכיכר המרכזית ב100 דינר לחמש דקות

אבא והגדולים הלכו לאכול ארוחה מפסקת ואמא עם אלונה המשיכו לקניות טרום כיפור בחנות המעולה והזולה קוסמוס Cosmos
shoping mail מדובר בחנות עם ארבע מפלסים סגנון מקסמסטוק רק עם בגדים ששוים במחירים זולים לכל המשפחה. רכשנו אקססוריז ובגדים לבנות וחזרנו למחרת בערב להשלים קניות לבנים

ביום כיפור למחרת הלכנו לפארק המקומי כעשרים דקות הליכה מהדירה שם ישמגינת משחקים שילדים לא כל כך התלהבו ממנה

משם המשכנו לקניון Shopping mall Kragujevac Plaza (כעשרים דקות הליכה מהפארק) שם הילדים אכלו במקדונלדס ההליכה הרגה סופית את אבא המסכן שצם..

אבא עם אלעד חתכו (בלי להודיע לבנות לדירה) והבנות אחרי המתנה ארוכה והסתובבות בחנויות (המחירים בחנויות הקניון די גבוהים ודומים למחירים של אותם המותגים בארץ).

אחרי מנוחה של כשעה בידרה אמא והילדים יצאו לעיר שם אכלו מרק טלה לא כל כך טרי במסעדת בלקן  Kafana Balkan המזכירה את חדר אוכל יותר מאשר מסעדה

בצאת הצום אבא ואמא השאריו את הילדים עם המכשירים והלכו לחגוג בטאפס בר Tapas Bone  שמתחת לדירה

המלצר הנחמד מאוד התלהב שאנחנו מישראל (מסתבר שהוא הכיר הרבה ישראלים בטיול האחרון שלו בכרתים) ותיבל את השירות בכמה מילים בעברית

הזמנו שתי כוסות בירה שחורה (הגדולה לגברת:) וסנדוויץ טעים מאוד עם פסטו וגבינה

הבר היה מלא בצעירי קרגוייבץ שלדעתיו היו שונים מצעירי בולגריה לבוש יותר מודרני, הבנות רובן יפות ומטופחות ואפילו נכנסה לבר אחת בסגנון אביבית בר זוהר שלנו עם גבר שנראה עשיר

למחרת, קמנו בבוקר ונצלנו את הקרבה לטאפס בר שלמטה. השארנו את הילדים בדירה וירדנו לאכול ארוחת בוקר מושקעת ב220 דינר בלבד לארוחה שכללה הבוקר בנוסף לשלושה ביצי עין, לחמניה וגבינת פטה ועגבניות חתוכות, גם כוס יוגורט חמצמץ פשוט תהנוג של בוקר

הצטיידנו במאפיה הסמוכה בלחמניות וסופגניות לילדים (שזללו אותם בשמחה בבית)

אחרי שעזבנו את דירתנו בקרגוייבץ (היה באמת קשה לעזוב), המשכנו לכיוון מערב סרביה כשעה ועשרים דקות  לאזור של עיירה Cacak  לכפר הנופש Ovcar banja

במקור התכוונו לשתות קפה במקום ולהמשיך, אך להפתעתנו גילינו במקום מרכז ספא Wellness centar Ovcar Banja עם בריכת מים טרמו מינרליים. אחרי ששתינו קפה וגלידה במסעדה של המלון, רכשנו כרטיסים לבריכה 600 לשני מבוגרים ו450 לשלושה ילדים (מחיר די זול) אפ כי מדובר בבריכה בלבד בה העברנו כשעה.

בדרך ליעד הבא שלנו Etno village Sirogojno , עצרנו במסעדה בשולי הדרך Restoran sa prenocistem BAJO במסעדה היה תפריט די מצומצם ולקח למלצר כשעה להביא לנו את המנות (למרות שהיינו הלקוחות היחידים במסעדה)

הזמנו מרק צ'ורבה דגים עם פיתה חמה וטעימה, ציפס לילדים וקבס לשתיה עלות הארוחה 1250 דינר רק חבל שלקח לה שעה להגיע..

בדרך נתקלנו בסגירות הכביש  כחצי שעה המתנה בכל קטע –  מעצבן אבל זה כנראה חלק מהשגרה כאן..

אחרי דרך מפותלת הגענו אל הכפר היפה Sirogojno שלמנו 300 דינר עבור כניסה לשני מבוגרים (עבור הילדים לא היינו צריכים לשלם)

מוזיאון הפתוח Open air museum שהוקם בשנת 1983 בOld village Sirogojno מציג ארכיטקטורה וסגנון חיים באזור זלטיבור העתיקה.

המוזיאון נמצא תחת כיפת השמיים: מדובר בבתי עץ מיוחדים אשר כל בית נשמר כפי שהיו חיים בו במאה ה19  לרבות כלי בית, כלי תפירה, צורת חיים שבאותה תקופה

הסתובבנו בין הבתים הישנים והילדים עשו לנו הצגה ליד הבית של בית הספר העתיק.

בחנות המזכרות רכשנו מזכרות מעץ.

לקראת הערב הגענו לדירה שלנו בזלטיבור   Bozole" vacation house at Zlatibor   שם פגש אותנו דרגה בעל הדירה הנחמד.

מדובר בבית מאוד יפה וגדול שיש בו הכל לשהות ארוכה בכייף בנוסף לגינה מטופחת ומושקעת עם עצי פרי. מקלחון עם זרמי מסג' ומוזיקה, שולחן פינג פונג פטיו עם ערסלים ומה לא דרגה הציע לנו רקיה תוצרת בית והביא לנו במתנה בקבוק יין מייצור עצמי

פשוט דירה חלומית!

סרביה יום חמישי 21.09

בבוקר התעוררנו בדירתיו הנחמדה בזלטיבור. כפר זלטיבור הוקם בשנת 1885 והתמלא במגוון בתי עץ יפים וגם בבתי ודרים יותר. לזלטיבור החלטנו לחזור מאוחר יותר והתחלנו את הבוקר שלנו מהנסיעה לכיוון בוסניה השכנה.

נהר Drina  עובר בגבול בין סרביה לבוסניה הרצוגובינה. שמורת הטבע Tara נמצאת כחמישים דקות נסיעה מהדירה שלנו בזלטיבור צפונה אל העיירה פרוצ'אץ Petucac  בדרך נכנסים ליער עבות

לפני ההגעה לשמורה עצרנו בעיירה Bajina Basta  לטיול גשרים. התחנה הראשונה הייתה בית על המים  Drina house riverאיזה בחור סרבי החליט יום אחד להקים בית באמצע האגם ועם הזמן המקום הפך לאטרקציה גם בזכות הנוף שנשקף מהאגם

ניסיון למצוא חניה נכשל פעם אחרי פעם (נראה לי בתל אביב יותר קל היה למצוא חניה) רוב המכוניות חנו על המדרכה ואחרי קנס בניש החלטנו לא לקחת סיכון ולוותר עם טיול בעיר

עברנו דרך גבול עם בוסניה השכנה (לא היה לנו ביטוח להיכנס לבוסניה) אז התרשמיו בעיקר מהנופים הדומים לנופי סרביה

הנסיעה הבאה הייתה לנהר הכי קצר באירופה 365 מטר אורכו Vrelo

Reka vrelon שהמקומיום קוראים לו נהר ה שנה Reka Godina  מחנים רכב בחניון של המסעדה הנושאת שם של הנהר Vrelo  ומתרשמים מהיוף מסביב

מומלץ לעצור במסעדה לאכול ארוחת בוקר זה מה שעשינו. הזמנו שני אומלטים עם פטריות ומנת לחם מטוגן עם גבינה סלט שופקה קטן ולילדים גלידה. כל הארוחה הטעימה הזאת בתוספת פיטות עם שמן זית איכותי עלתה כ1500 דינר. המלצרים מאוד מקצועיים ולבושים בבגדים מכובדים של מלצרים. היה מאוד נחמד

כאן, בפעם הראשונה (והאחרונה גילינו שמן זית תוצרת מקדוניה) בסרביה

הייחוד של המסעדה שהיא נמצאת כאמור, על גדות הנהר ומוקפת בגשרים

אחרי ששבענו המשכנו במסלול הנהר הילדים טבלו את רגליהם למים הצוננים ובסוף המסלול גילינו מפל ממנו נובעים המיים לנהר. על גדת הנהר הװש בתים מאוד יפים ומרשימים.

היעד הבא הייתה עיירה מיטרובאץ Mitrovac  עם כפר האקולוגי מדובר בנסיעה כ13 קמ ממסעדת (כ20 דקות נסיעה) ממסעדת Vrelo   בעליה פנינן  נפרס פארק  הלאומי טרה Tara  שם התחיל כביש משובש עם בורות צריך להיזער ולנסוע ממש לעט. הכביש מלא בורות מרובעים עמוקים

בדרך ניתן לראות גם את האגם אך, לצערנו, אין מקום לעצור. בכל מטר בורות עמוקים. פשוט לא מובן למה לא סותמים את הבורות!

הגענו לא בעונה ולכן האתר היה נטוש.

במרכז המבקרים, המשמש גם כמוזיאון קטן וחנות המזכרות, קבלנו המלצה על  התצפית מדהימה קילומטירם ספורים משם.

אחרי כביש מפותל הגענו לCentar za possetioce Nacional park Tara  בכפר מיטרובץ שם הסבירו ךנו כהנסיעה לתצפית Banjcka stena  לקוחת בכביש אפר כשלושה וחצי קילומטר אחרי נסיעה בגביש אפר סביר מאוד  (הישראלים הפחידו אותנו בכביש משובש לגיפים וזה לא היה כך)

מחנים רכב והולכים כקילומטר בתוך יער הסבוך עד לתצפית עם נוף לאגם מדהים ביופיו. למזלנו הייתה ראות טובה ונוף של שני אגמים נפרס בפנינו

במסלול הייתה הזהרת דובים עם תמונה שלמדובים שנמצאים באזור ואלונה הקטנה התחילה לבכות ולפחד מהדובים. לקח קצת זמן להרגיע אותה..המקל הגדול שאסף אבא למקרה שיפגוש דב לא עזר אלא החמיר את המצב.

לזרנו לרכבנו והמשכנו ליעד הבא שלנו Bele vode Bela reka הנהר הלבן מים עם רמת PH11 מאוד גבוה. העוזר במחלות עור. החלטנו לנסות אתצהאטרקציה ולנסוע כשעה לכיוון

הגענו לאזור די מתוייר ויפה עם בתי עץ ( בסמוך לכפר הידוע של במאי קוסטוריצה במוקרה גורה)

בסמוך לכנסייה המתופחת נמצא באר עם מיים המיוחדים. מילינו דלי מלא מים וניסינו על עורנו..תוצאות השפעת המים בהמשך..

באתר גם דגמים של רכבות ישנות ודב ענק מעץ

אחרי סיור קצר באתר חזרנו למרכז הכפר זלטיבור לשראות מה חש לאזור להציע

מסתבר שבזלטיבור נושא החניה היה מוסדר יותר מערים האחרות בסרביה  במרכז העיר יש חניה מסודרת עם כרטיסיהמ משלמים 50 דינר לשעת חניה.

אחרי שהשלמנו קניות בסופר המקומי MAXI המשכנו לכיוון מרכז העיר שם נפרסו מגוון דוכנים עם המזכרות

הילדים התלהבו מסרט בתלת מימד {היה מבצע 200 דינר לאדם במקום 300) עבור סרט במשך 5 דקות. הקטנים בחרות בסרט אימה וליאל הגדולה בחרה בסרט רגוע יותר עם שלג.

הילדים מאוד נהנו.

המשכנו למרכז העיר עם האגם ופסלי עץ הפזורים ברחבה המרכזית. גם כאן מגוון דוכנים עם אוכל רחוב וקרפים מתוקים.

סרביה יום רביעי 22.09

בבוקר התחלנו יום ברגוע היות והחלטנו להתחיל אותו מאטרקציה לילדים Dino park בזלטיבור ZLATIBOR

הפארק נפתח בשעה 10 ועלות הכניסה עלתה ללכרטיס משפחתי 1300 דינר

בפארק מגוון סוגים של דינוזאורים  פעילים עןשים קולות. הילדינו היו כבר גדולים  מידי על מנת להתלהב מדינוזאורים ולכן נגשנו ישר לפארק חבלים Avantura park  בו יש שתי רמות גובה לקטנים מעל 120 סמ ולגדולים יותר בסביבות מעל 150סמ

כרטיס עולה 400 דינר לילד ואפשר לעיםשות כמה סיבובים שרוצים. הילדים התחילו בסיבוב בפארק לקטנים לעט לעט תפסו ביטחון  גם באומגה לקטנים

הגדולה ליאל המשיכה אחר כך למסלול לגדולים אך פרשה באמצע בגלל מגבלת גובה ..

במתחם גם אומגה חינמית קטנה

כפר ילדים עם בתי עץ טרמפולינה ומתנפחים חינמי גם הוא

כמובן שילדינו לא  ויתרו על קולנוע פחד בתלת מימש ב200 דינר לילד  שממנו מאוד התהלבו

אגם עם ברבורים וברבזים

סיימנו את הפעילות במתחם גלגליות וקליעה למטרה (150 דינר לחצי שעה להשכרת  הגלגליות)

מסתבר שיש בזלטיבור פארק חבלים נוסף. חשבנו בטעות שמדובר בפארק חבלים היחידי בתוך דינופארק.

היעד הבא שלנו היה מערת סטופיצ'ה  Stopica pecina  מערת גיר קטנה וחמודה כחצי שעה נסיעה מזלטיבור בכביש צר  ומפותל דרך הכפרים.

מחנים את הרכב בחניון של המערה Stopica Cave  בתשלום של 70 דינר לרכב. ויורדים בשביל מעוטר עצים כחמש דקות אל כניסה של המערה.

כניסה 250 דינר למבוגר 150 לילד מגיל 6

המערה מוארת ומרשימה ביופיה. והכי חשוב אפשר לצלם;)

היעד הבא היה מפל גוסטיליה Vodipad Gostilie  או באנגלית Gostilje Waterfall  הנמצא כעשרים דקות נסיעה מהמערה בכביש מפותל עם קצת בורות. כקיםומטר מהמפל גילינו מסעדה חמודה Gostiljsko Vrelo  שם ישבנו על המרפסת מעטרת בפרחים וצןפה על המפל הקטן מתחתיה

הזמנו שני מרקים מרק טלה ומרק צורבה דגים סלט סרבי (סלט ירקות פשוט), ציפס וחזה עוף על הגריל וגולת הכותרת דג פסטרץת עם תפוחי אדמה וגזר חמוצים  במרינדה צעש.וי על הגריל. ארוחה מצןינת ב2000 דינר בלבד.

סיימנו את הערב בזלטיבור רכשנו שוב מזכרות וקרפ מתוק לילדים

בבוקר עזבנו את דירתנו היפה בזלטיבור והמשכנו לכיוון Alekandrovac  שם התקיים פסטיבל הענבים Zupska berba  המתקיים בתאריכים 20-23.09   הפסטיבל המסורתי. הפסטיבל מתקיים במקום החל משנת 1963  באזור הזה הידוע בזכות הענבים האיכותיים שמגדלים פה.

אחרי של שעה וחצי של נסיעה עצרנו להתרעננות בעיירה קטנה Mrcajevci  שם רכשנו לילדים ממתקים במכולת והגדולים עלרו בבית קפה החמוד שם הזמנו קפה עם עוגת קרמשמידט טעימים הכל ב330 דינר

עברנו דרך העיירה הגדולה קרליובו מדובר בעיירה נחמדה סגנון קרגוייבץ. לא עצריו שם בגלל מגבלת זמן של ההגעה לפסטיבל

הזמנו דירה דרך בוקינג בעיירה קרושבץ Krusevac עיירה במרכז סרביה במחוז רסינו כ190  קמ דרומית לבלגרד.

בכניסה לעיירה זיהינו תנועה ערה של הרכבים ומחסור חניה באזור. חנינו כשני ק"מ מאטרקציות של הפסטיבל והלכנו יחד עם עוד קהל למיקום. כבר בדרך נפרסו מגוון דוכנים שמוכרים אוכל מסורתי ובעיקר יין ורקיה תוצרת בית.

גם במתחם הפסטיבל (הרחוב הראשי שהפך לרחבת הפסטיבל נפרסו מגוון דוכנים עם אוכל רחוב, קרפים טעימים עם קרם שוקולד וכמובן יינות מכל הסוגים.

במעלה הגבעה על הבמה המרכזית התקיים מופע פולקלור של הלהקות המקומיות: https://youtu.be/r7wij92pYL0

אטרקציה המרכזית הייתה מזרקה של יין אמיתי. יפיפיות בבגדים מסורתיים מלאו מים מהמזרקה וחלקו יין בחינם ללא הגבלה לכל הסובבים. מיותר לציין שהשתכרתי כהוגן!

בדרך נתקלנו בהרבה דוכנים עם חזיר ומאכלים מחזיר

מצאנו דוכן להכנת פיתה טעימה עם פרגיות על האש: עם רקיה ויין מקומיים בתוספת מגוון סלטים קבלנו ארוחה מצויינת וזולה

הילדים גילו לונה פארק קטן המופעל ע"י הצוענים, אז לאחר שכנוע קצר עלו לחלק מהמתקנים

אחרי כחצי שעה הגענו לדירתהו בעיירה קרושבץ.

מדובר בדירה חמודה חדשה לגמרי של 40 מטר המכילה כל מה שצריך לשהות קצרה עם חניה צמודה (גם בקרושבץ יש בעיה עם החניה) וקרבה של חמש ד'ות הליכה למרכז העיר!

בעל הדירה המליץ על בית קפה נחמד במרכז העיר Pastel הנמצא בכתובת Trg kosovskih junaka Krusevac

בית קפה נמצא בכיכר המרכזית ומציע גם מנות קטנות חמודות וגם קפה בטעמים וגם גלידה (כדור גלידה ב60 דינר) הזמנו קפה מוקה טעים וקפה בטעם דובדבנים ושני כדורי גלידה הכל ב500 דינר

הסתובבנו עוד קצת במרכז העיר קנינו תירס טעים ופופקורן

במרכז העיר גם מזרקה מוארת בצמוד לכנסיה

עיר שוקקת חיים גם בשעות המאוחרות..

לאחר שבבוקר מוקדם עזבנו את דירתנו בקרושבץ המשכנו לכיוון סופיה כאשר בדרך תכננו שתי עצירות בסרביה.

הראשונה הייתה מסעדת איבן Kafana Ivan  בכפר Prosek בו התגוררנו בעבר בעת שהותנו בניש. המסעדה נמצאת ממש על הכביש בכניסה לישוב ולאחר כשעה של נסיעה שמחנו לארוחת בוקר מאוחרת במקום. המסעדה קיימת משנת 1991 מה שכבר אומר משהו על המקום..

שמנו לב שבכל המסעדות בסרביה המלצרים הם גברים כנראה זה המקצוע ששייך לגברים.

הזמנו מנות ביצים אומלט ועיין (230 דינר למנה) מורבסקי סלט מפלפלים קלויים, עגבניות ושום שנתן טוויסט לסלט המבורגר טלה וצפס כל זה עלה כ1500 דינר לכל הארוחה.

היעד השני והאחרוןן בסרביה היה עיירת Pirot  עיירה די גדולה במזרח סרביה.

גם בעיירה הזאת קיימת חניה סלולרית בלבד לכן, הצלחנו למצוא חניה חופשית בצמוד לפארק ומבצר של העיר.

מדובר בעיר מחוזית קטנה עם פארק קטן עם פסל של הגיבור הלאומי, פסל של ציפור ומרכז משכרי קטן במרכזה.

בקניון רכשנו כובעים לילדים וקצת מצרכים בדינרים אחרונים והמשכנו לכיוון הגבול כחצי שעה נסיעה.

בגבול הלך לנו די מהר ותוך דקות ספורות חזרנו לבולגריה.. צאו לאו סרביה נתגעגע אליך..