החל מ-27.10.13 יתקיים בגליל, זו השנה ה-19 ברציפות, פסטיבל ימי ענף הזית אשר מתקדם "בקצב המסיק". מדובר במסורת, בה במהלך חודש נובמבר, כורמי הזיתים בגליל יאספו את הפרי מן העצים ובמקביל יארחו את עם ישראל ויציעו לו שלל אטרקציות.

הפסטיבל יפתח ב27.10 בטקס פתיחה חגיגי בנצרת ויימשך מספר שבועות עד סוף חג החנוכה, כאשר הקהל הישראלי מוזמן גם השנה לחוות את עונת המסיק מקרוב, בביקור בבתי בד ברחבי הגליל, בכרמי הזיתים, בתהליך ייצור שמן הזית ועוד.

הפסטיבל חוצה תרבויות ומאפשר לקהל הצצה אל תהליך הפקת שמן הזית בקרב העדות והדתות השונות – היהודים, המוסלמים, הדרוזים, הנוצרים, הבדווים והצ'רקסים, כל עדה והדרך המיוחדת שלה.

למבקרים באתרי הפסטיבל מצפים מגוון של פעילויות המתאימות לכל המשפחה, צפייה והשתתפות במסיק מודרני ומסורתי, הסברים וצפייה על תהליך הפקת שמן הזית, סדנאות לכבישת זיתים, טיולים בכרמים, סדנאות יצירה, הרצאות על שמן הזית וסגולותיו הרפואיות, טעימות ופעילויות תרבות. פעילות הפסטיבל תתרכז בכל שבוע באזור אחר של הגליל, הגולן והעמקים, לפי קצב התקדמות המסיק באזורים השונים.

במסגרת סיור עיתונאים הוצגו לנו חלק מהפעילויות הצפויות בפסטיבל.

התחלנו במרכז המבקרים של LAVIDO במושב נהלל, חברה המפתחת, מייצרת ומשווקת מוצרי קוסמטיקה מצמחי מרפא, שמנים ורכיבים אורגניים.

התכנסנו בחצר המוצלת של מרכז המבקרים לקבלת קבלת פנים וכיבוד קל על טהרת שמן הזית, ופגשנו את לירון, מנהלת רשת חנויות בחברה.

לבידו נוסד לפני כ-10 שנים ממש במקרה, כאשר עידו מגל, המנכ"ל והבעלים של החברה יחד עם אמו, רקחו במטבח הביתי בשמים ושמנים טבעיים, ואחותו עזרה לשווק את המוצרים בסביבה.

עידו , שלמד רפואת צמחים וכימיה של שמנים אתריים, החליט להרחיב את פעילות החברה תוך שימוש בהתמחותו בצמחי מרפא שונים: צמחי הרפואה הסינית, צמחי ארץ ישראל, צמחי מרפא של העולם המערבי ובפולקלור הארץ ישראלי. כך, הפכה לבידו לחברת קוסמטיקה טבעית בין הגדולות בישראל.

לאחר הרצאה על אופן הפקת שמנים אתרים וצמחיים, עם דגש על סגולותיו של שמן הזית ושילובו במוצרי קוסמטיקה, המשכנו בסיור מודרך בבוסתן, שם ראינו כיצד גדלים הצמחים בהם משתמשים לייצור בלבידו ולמדנו על סגולותיו של כל אחד מהם: ברגמוט, נר לילה, גרניום,דונג דבורים, הדס, רימון וגולת הכותרת- עץ הזית.

קינחנו בסדנה קצרה להכנת קרם פנים על בסיס שמן זית. במהלך הסדנה כל משתתף ירקח בעצמו קרם אותו יוכל לקחת הביתה בסיום התהליך לשימוש עצמי.

ביקרנו בחנות המפעל של LAVIDO בה ניתן לרכוש מגוון מוצרים על טהרת שמן זית כמו מוצרים לשיער שמפו, מרכך שיער ומסכת הזנה משקמת ומוצר לפנים: קרם לילה אנטי אייג'ינג'. כל המוצרים כוללים בתוכם צמחים טבעיים שאת חלקם הכרנו בסיור שלנו בבוסתן.

במסגרת פסטיבל ענף הזית, מתקיימת בחנות מכירה חד פעמית של שמן זית אורגני (משני זנים) במזיגה אישית לבקבוקי זכוכית ייחודיים.

הפעילות בLAVIDO מתקיימת בכל ימי הפסטיבל בתאום מראש.

התחנה הבאה בסיור היתה הישוב אבטליון שבגליל המערבי. בדרך עצרנו לתצפית מרהיבה בישוב הררית, שם השקפנו על רכס הרי הגליל העליון: הר הלל המתנשא לגובה 1,071 מטר, "ההר של הכלה",  הר מירון בגובה 1,208 מטר, הר לביא והר צפריר. מתחת להרים ואדי סאלמה, נחל צלמון והעיר כרמיאל.

המשכנו לביקור בבית הבד באבטליון (משגב), בית בד יהודי, כשר ואורגני המשקיף על נוף עוצר נשימה ברכס שבין יודפת להררית.

במקום מרכז מבקרים, סיורים מודרכים וטעימות משלל המוצרים המקומיים אותם מוכר בית הבד.

פגשנו את אסף ופרץ אשר לפני כ-17 שנים הקימו את בית הבד, בו מייצרים שמן זית איכותי וטעים מאוד. 85% מהתוצרת היא מזית סורי. היות ובכל שנה מייצרים כמות קטנה יחסית של בקבוקים (60-70 אלף), השמן נמכר אך ורק במקום, או משווק ישר לבתי הלקוחות.

פרץ העביר לנו הרצאה מרתקת על סגולות שמן הזית:

מתברר שרוב השמן נמצא ב"בשר" של הזיתים לכן, כאשר יש כמות גדולה של זיתים אבל עם כמות בשר קטנה עליהם, מקבלים פחות שמן זית.זה מביא אותנו לדבר בהיפוכו: ככל שיש פחות זיתים יש יותר שמן זית.

שמן זית מזיתים שחורים בעל ערך תזונתי גבוה יותר משמן זית מזיתים ירוקים. שמן זית מכיל ויטמין E (הנמצא גם באבוקדו). לא פלא שכל הדיאטות מבוססות על שמן זית.

לקראת סיום ההרצאה גילה לנו פרץ מתכון לאורח חיים בריא: לגביע של יוגורט או אשל מוסיפים כפית שמן זית איכותי, כפית טחינה מלאה וכפית דבש. מתקבל מעדן גם טעים וגם בריא.

בית הקפה החלבי במקום מגיש ארוחות בוקר וארוחות קלות בניחוח גלילי יווני. במהלך הפסטיבל יתקיימו פעילויות חינמיות ייחודיות לילדים ולמבוגרים כגון כבישת זיתים, פינות יצירה, גלריית ציורים של אמנים מקומיים ועוד.

בנוסף תוצג בין התאריכים 27.10-30.11.2013  תערוכה מעבודותיו של הצייר משה קסירר "זיתים, עבר – עתיד" .
עצי הזית מהווים מוטיב מרכזי בעבודותיו של משה קסירר ומסמלים את השימוש בטבע לצרכי האדם ואת הקשר בין אדם ואדמה. קסירר חותר בעבודותיו לגילוי הסממנים הרוחניים הניסתרים בנופייה הראשוניים של ארץ ישראל. הזית, שמסמל שרידות, נצחיות, שלום והסטוריה תרבותית ענפה – מרכזי ביצירתו.

זמני פעילות: א-ו' 09:00 – 16:00, שבת סגור.
לפרטים נוספים: 046789521
http://www.avtalyonoil.co.il/
http://www.facebook.com/avtalyonoil

פסטיבל ימי ענף הזית משתלב גם במסגרת פעילות "כפר ביקרתם". במסגרת הפסטיבל מתייקמים טיולים וסיורים מודרכים באזור המשלבים טעימה מהתרבות המקומית, משתתפים במסיק זיתים, נחשפים לפולקלור ומאכלים מקומיים.

תחנתנו הבאה הייתה הכפר דיר חנא, שם פגשנו את ד"ר עלי מאזן, רופא שיניים במקצועו, שאחרי 9 שנים בנורבגיה, שם למד רפואת שיניים והנדסת כימיה, החליט לחזור לזיקה ולאהבתו לעצי זית והחליט לחקור אותם.

מענייין לציין כי טרם נמצאה נוסחה לגילוי הגיל של עצי הזית.

ד"ר עלי לקח אותנו לסיור בין עצי זית עתיקים ועבותים והסביר על ייחודם:


בתאריך 9.11.13, החל מהשעה 8 בבוקר ועד סוף היום, מתקיימים בכפר דיר חנא סיורים מודרכים בכפר העתיק של דיר חנא, ביקור במצודת דאהר אלעומר, המסגד והכנסייה, ביקור בבית בד בן 250 שנה וסיור למטעי הזיתים ומפגש עם משפחות במסיק.

בכפר דיר חנא 9800 תושבים מוסלמים וקהילה נוצרית. זהו יישוב קדום עם היבטים היסטורים רבים. בדיר חנא אפשר למצוא, בנוסף למטעי זיתים עתיקים מאוד, בתי בד עתיקים פעילים, מסגד, כנסיה, שכונה עתיקה ומצפה.

לפרטים נוספים והרשמה מראש לסיורים : האני חאייק :054-7836115
קישור לתמונות :  http://www.alarab.net/Article/464684

סיימנו את הסיור בכפר עראבה בו בימי שישי ושבת 8-9.11 יתקיימו סיורים מודרכים באתרים היסטוריים (אלסראיה, וארמונות עבד אלהאדי), ביקור בבית בד מקומי ומפגש עם משפחות המקום במסיק והסבר על מלאכת ייצור השמן, אירוח באוהל השלום והסבר על הדו קיום בין ערבים ויהודים ויריד מוצרים ועבודת יד בשיתוף עמותת "אפנאן אלג'לי".

עראבה מונה כ 23,000 תושבים. העיסוק בחקלאות פינה מקומו למסחר ולשירותים, בשל העיור, והגידול במספר התושבים. בכפר פועלי בתי בד מסורתיים, יש שני קברי צדיקים יהודיים , המהווים מקום עליה לרגל, העיר העתיקה ובה הבית של דאהר אלעומר והמסגד הקדום ,המייצרים שמן זית ממטעי הזיתים העתיקים ביותר (3500 שנה ) המקיפים את הכפר.

בכניסה המזרחית אל הכפר הוקמה מסעדה גדולה בשם "כאן זמאן". בנוסף פועלת במקום מזה מספר שנים מסעדה בשם "אוהל השלום", הממוקמת באוהל גדול מחוץ לכפר על כביש 804 ומגישה מאכלים מסורתיים.

אוהל שלום נבנה בשנית בשנת 94 ע"י עומאר עייאדי בשיטה מסורתית מאבנים עתיקות ומשקיף אל הנופים הפסטורליים של הגליל.

הייחוד של המנות המוגשות במקום שהן עשויות בטאבון הפועל על גפת (פסולת זיתים) מדובר בקשר ישיר לפסטיבל הזית ונותן למאכלים ארומה מיוחדת!

תחילה עברנו סדנא מרתקת להכנת עלי גפן.

לאחר שטעמנו עלי גפן טעימים המשכנו למנה עיקרית המוגשת על מגש אשר מספיק ל-4 אנשים (80 ש"ח לאדם כולל שתיה קרה, קינוח וקפה/תה).

על המגש היו מונחים 10-11 סוגי סלטים טריים עשויים במקום: עולש מטוגן, סלט חצילים מטוגנים, במיה, חומוס, טחינה, סלט דלעת ועוד.במרכז המגש אורז, פריקי חיטה ירוקה, תפו"א וקבבים עסיסיים בליווי פיטות ישר מהטבון.

קינחנו בבקלאוות ריחניות:

במהלך הביקור שלנו באוהל השלום, שמענו סיפורים אוטנטיים מחיי היום יום בכפר.

אוהל שלום, עראבה, בצומת מעלה צביה ולוטם (700 מטר דרומית) כביש 804  052-4622670 04-6743764
לפני כחודש בקרתי בעיר התיירות נצרת , המונה כ- 72000 תושבים, נוצרים ומוסלמים.

העיר שבה, על פי הברית החדשה, התגוררו מריה, אם ישו, ובעלה יוסף הקדוש, ניתנה הבשורה וישו הגיע לבגרות, ידועה בעיקר כעיר עליה לרגל לתיירות צליינית. מסיבה זו שוכנים בעיר מספר אתרים קדושים לנצרות, שבראשם אתרים המזוהים עם הבשורה. נצרת היא יעד פופולרי לביקור צליינים, לתיירות פנים ענפה, ביקור בכנסיות. אתרי מורשת, שווקים, בתי מלון ועוד..

במסגרת הפסטיבל, מארגנת עמותת התרבות והתיירות בנצרת, סיורים מודרכים ללא תשלום עם מדריכים מקצועיים באתרים החשובים והקדושים בנצרת.

על הסיור בעיר העתיקה בנצרת ניתן לקרוא כאן.

על סיור קולינרי בנצרת ניתן לקרוא כאן.

כאמור זו השנה ה-19 בו מתקיים הפסטיבל והוא מתאפשר הודות לשיתוף פעולה פורה בין המשרד לפיתוח הנגב והגליל, הרשות לפיתוח הגליל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד התיירות, משרד ראש הממשלה והרשות לפיתוח כלכלי ערבי, ענף זית ומועצת הצמחים, קק"ל ועמותות התיירות , תיירנים, חקלאים ותושבי הגליל.

פרטים נוספים באתר: http://zait.galil.gov.il/